نشست

نشست انتقال تجربه «پژوهش در زیست‌بوم علوم انسانی»

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۳۹۳۳ اخبار روز رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۷
نشست انتقال تجربه «پژوهش در زیست‌بوم علوم انسانی»

یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده در هفتۀ پژوهش و فناوری توسط پژوهشکدۀ فرهنگ و ارتباطات، نشست انتقال تجربه با عنوان «پژوهش در زیست‌بوم علوم انسانی» با هدف انتقال تجارب اساتید در بخش‌های مختلف به نسل جوان دانشجو بود که در روز سه‌شنبه 21 آذرماه 1402 در محل پژوهشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید. این نشست چند عنوان بحث داشت که هر کدام از اساتید در بخش‌های مربوط به خود اقدام به ایراد سخنرانی و بیان تجربیات‌شان در مورد موضوع مطروحه نمودند.

بخش تعامل دانشگاه و اندیشکده‌ها:

در ابتدای نشست، جناب آقای دکتر علی اسمعیلی اردکانی سخنان خود را با اشاره به تغییر ماموریت و اهداف دانشگاه نسل چهارم آغاز کردند و بر ضرورت افزایش قدرت تطبیق مهارت و اهداف جامعۀ دانشگاهی علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت تاکید نمودند. ایشان با اشاره به وجود چنین توانمندی در دانشگاه‌های کشور، این جلسه و جلساتی شبیه آن را زمینه‌ساز درگیرکردن ذهن دانشجویان و اساتید دانشگاه بر حل‌المسائلی‌اندیشیدن در کنار توسعۀ مرزهای دانش دانستند.

ارتباط با پژوهشکده‌های بیرونی:

در بخش دوم، جناب آقای دکتر حمید حکیم ابتدا موارد مرتبط و نکات مهم در حوزۀ پژوهش‌های علوم انسانی را مطرح نمودند و در ادامه به مسائل، چالش‌ها و نکات مهم در حوزۀ ارتباط با پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بیرونی پرداختند. نکات لازم جهت موفقیت در حوزۀ پژوهش علوم انسانی و همین‌طور جهت‌داشتن تعامل موفق و مؤثر با پژوهشکده‌ها، مواردی بود که در بخش انتهایی صحبت ایشان بیان شد.

ارتباط با پژوهشکده‌های بیرونی:

جناب آقای دکتر علی عابدی رنانی در این قسمت بر نقش دانشگاه در معرفی طرح‌های بیرونی و از طرف دیگر لزوم مهارت‌آموزی دانشجویان و اساتید برای موفقیت در جلب این طرح‌ها تأکید نمودند. ایشان بخشی از مهارت‌های لازم را مهارت‌های زبانی، روش تحقیق و نرم‌افزاری معرفی نمودند و همچنین استفادۀ دانشجویان از گزینۀ دستیاری پژوهشی را به‌عنوان راهکاری برای جلب طرح‌های بیرونی با کمک اساتید دانستند.

فرصت مطالعاتی:

 جناب آقای دکتر سید محمدعلی تقوی در این نشست ابتدا درخصوص مرتبط‌بودن سیاست‌ها و تصمیم‌گیری دانشگاه مبدأ در مورد امتیازبندی متقاضیان صحبت نمودند. ایشان سپس اخذ پذیرش از دانشگاه میزبان را مطرح کردند که معمولا پس از مکاتبات با اساتید مرتبط و متخصص در حوزۀ کاری متقاضی و ارسال طرح تحقیقاتی انجام می‌شود و پس از آن مرحلۀ اخذ ویزا فرا می رسد‌. دکتر تقوی بیان داشتند بهره‌گیری و مشارکت در فضای آموزشی و به‌ویژه پژوهشی دانشگاه میزبان و انجام و نگارش پژوهش انتظاری است که دانشگاه‌های مبدا و مقصد از متقاضی فرصت مطالعاتی دارند.

ارتباط با نهادهای اجرایی:

در بخش پایانی نشست جناب آقای دکتر فرامرز صحرائی بیان داشتند که علم از شاخه­‌های مهم و اساسی در رشد کشورها به­ شمار می‌­رود. بنابراین هدف‌مندسازی پژوهش‌های دانشگاهی، طرح‌­های پژوهشی و حمایت از طرح‌­ها و تبادل دانش و فناوری با سازمان‌­ها و دستگاه‌­های اجرائی از طریق مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌­های علم و فناوری و شرک‌ت­های دانش‌­بنیان صورت می‌­پذیرد. در این خصوص شناسایی طرح‌­ها و ا جرای برنامه­‌های مسأله‌­محور سازمان‌های اجرائی، نیازمند درک محیطی و تحلیل موقعیت و ارائۀ بازخورد می‌­باشد.