نقدوبررسی کتاب

برپایی نشست نقدوبررسی کتاب «سازماندهی یادگیری در کلاس‌‎های مدارس ابتدایی»

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۴ کد : ۲۲۱۹۳ اخبار روز رویدادها
تعداد بازدید:۳۰۰
برپایی نشست نقدوبررسی کتاب «سازماندهی یادگیری در کلاس‌‎های مدارس ابتدایی»

نشست نقدوبررسی کتاب «سازماندهی یادگیری در کلاس‎‌های مدارس ابتدایی» اثر جان دین و ترجمه دکتر سعید مذبوحی و احسان عالی‎زاده در تاریخ 24 خرداد 1402 با حضور مترجم کتاب جناب آقای دکتر مذبوحی (عضو هیئت‌علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) و ناقدان آقایان دکتر عباس قُلتاش از دانشگاه فرهنگیان و دکتر احسان اِکرادی رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در محل دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در ابتدای نشست پس از معرفی مترجمان و ناقدان توسط دبیر نشست جناب آقای دکتر سیدمحمدعلی تقوی (عضو هیئت‌علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر مذبوحی به معرفی کتاب پرداخته و شرح مختصری از چگونگی ترجمه آن ارائه نمودند. ایشان اظهار داشتند خانم جان دین مؤلف آثار بسیاری در زمینۀ آموزش ابتدایی است که بیشتر این کتاب‎ها محصول تجربۀ زیستهۀ خود نویسنده می‌باشد. /file/download/news/6492840017291-e5b853dc-55fd-4881-9080-b3267a9a168d.pdf

سپس دکتر قُلتاش و دکتر اِکرادی به نقدوبررسی کتاب پرداخته و نقطه‌نظرات خود را بیان نمودند. دکتر قلتاش با اشاره به کمبود منابع فارسی در زمینۀ آموزش ابتدائی، ترجمۀ این کتاب را مهم برشمرند و رویکرد عمل‎گرایانه مؤلف را که با هدف تربیت دانش‌آموزان خلاق، متفکر و مسئولیت‌پذیر دنبال می‎شود، ستودند. ایشان فقدان مقدمۀ مترجمان در ابتدای کتاب را ضعف ترجمه دانسته و کم‌توجهی به فناوری اطلاعات به‌عنوان بخشی از دانش معلم را کاستی کتاب عنوان کردند. دکتر اکرادی نیز روان و آسان‌فهم بودن متن اصلی و نیز ترجمه را قابل تقدیر دانسته و نیاوردن معادل انگلیسی اصطلاحات مهم در ترجمه را نقطه‌ضعف کتاب خواندند. در ادامۀ جلسه دکتر مذبوحی توضیحاتی را در پاسخ به مباحث مطرح شده توسط ناقدان ارائه نموده و ابراز امیدواری کردند که نقاط ضعف کتاب در چاپ دوم آن برطرف شود. شایان ذکر است این جلسه که به‌همت پژوهشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شد.


نظر شما :