تحلیل محتوا

مدرس: دکتر احمد گل محمدی

رشد سرسام ­آور تولید و دسترس­ پذیری انواع متون از نیمه دوم سده بیستم، اهمیت و کاربرد تحلیل محتوا را به شکل بی­ سابقه­ ای افزایش داده است. امروزه توسل به تحلیل محتوا برای بسیاری از روانشناسان، انسان­ شناسان، مورخان، کارشناسان مسائل سیاسی و پژوهشگران مسائل اجتماعی گریزناپذیر شده است. بنابراین، تحلیل محتوا به گنجینه­ ای از روش­های پژوهش تبدیل شده است که امکان استنباط و استنتاج از همه نوع داده نوشتاری، تصویری، نمادین و ارتباطی را فراهم می­کند.

اهمیت کارگاه

امروزه شناخت معتبر لازمه بقا و ارتقای زندگی اجتماعی دانسته می­ شود که از طریق شناخت علمی استوار بر روش­های پژوهش معتبر به دست می­ آید. بنیاد این روش ­ها را شناسایی، گردآوری و تحلیل داده ­ها تشکیل می­دهد. تحلیل محتوا یکی از این روش­ ها به شمار می ­آید که کاربردهای پرشمار و گوناگون دارد. با بهره ­گیری از روش تحلیل محتوا می­توان حجم عظیمی از انواع داده­ ها را تحلیل کرد و عصاره آن را بیرون کشید. به ­بیان ­دیگر، تحلیل محتوا این امکان را به پژوهش­گر می­ دهد تا از طریق تحلیل داده ­های متعلق به انواع محتوای محصول زندگی اجتماعی (به ویژه انواع بازنمایی ­های زبانی دیداری و/ یا شنیداری مانند مقاله، کتاب، سند، عکس، فیلم)، نقاط تمرکز فردی، نهادی، گروهی و اجتماعی را شناسایی کند. افزون­ براین، تحلیل محتوا می­ تواند پیش­ نیاز تبیین­ های معتبر را هم امکان­پذیر می­کند و مکمل روش­های دیگر باشد. نکته دیگر این که تحلیل محتوا را می­توان هم برای واقعیت­ های جاری به کار برد هم برای واقعیت­ های تاریخی. ازسوی­دیگر، باوجود چنان اهمیتی، آموزش روش­های پژوهش از جمله روش تحلیل محتوا در رشته­ های درسی مختلف عمدتا وجه نظری و صوری دارد و دانشجویان معمولا نمی­ توانند دانسته­ های نظری خود را در قالب انجام پژوهش معین به کار گیرند. بنابراین، کارگاه پیشنهادی می­تواند هم نیاز نظری و شناختی هم نیاز عملی و کاربردی را تامین کند.

هدف کارگاه

هدف از برگزاری این کارگاه عبارت است از: ۱) توجیه جایگاه و اهمیت تحلیل محتوا در شناخت علمی؛ ۲) تعریف تحلیل محتوا در ساده­ ترین و حداقلی­ ترین شکل ممکن بر اساس معتبرترین تعاریف موجود؛ ۳) معرفی حداقلی مراحل تحلیل محتوا به ساده ­ترین و پرکاربردترین شکل ممکن به منظور قابل استفاده بودن برای دانشجویان رشته­ های مختلف علوم انسانی اجتماعی؛ ۴) معرفی نحوه انجام تحلیل محتوا از طریق کاربست مراحل تحلیل محتوا برای انجام پژوهش معین. بنابراین شرکت­ کنندگان در این کارگاه می­توانند به پرسش از اهمیت و جایگاه تحلیل محتوا، چیستی تحلیل محتوا (به ویژه در قیاس با فنون مشابه)، حداقل مراحل لازم برای تحلیل محتوا، و نحوه انجام تحلیل محتوا پاسخ دهند.

نحوه برگزاری کارگاه

کارگاه (با استفاده از پاورپوینت) در سه مرحله برگزار می­شود: ۱) طرح مباحث مقدماتی برای دست­یابی به زبان مشترک نسبی درباره موضوع؛ ۲) تعریف تحلیل محتوا با بهره­ گیری از دیدگاه ­ها و منابع معتبر موجود، و معرفی مراحل مختلف آن به صورت نظری و به ساده­ ترین شکل ممکن؛ ۳) کاربست مراحل معرفی­ شده تحلیل محتوا درقالب پژوهش انجام شده به ­منظور آشنا کردن شرکت­ کنندگان با نحوه کاربرد این فن برای انجام پژوهش­ های معین (دربرگیرنده تحلیل متن نوشتاری و تحلیل تصویر).

مرحله اول اساسا برای دست­یابی به زبان نسبتا مشترک صورت می­ گیرد. از آنجا که مواضع گوناگونی بر سر تعریف تحلیل محتوا، مراحل انجام تحلیل محتوا و ترتیب انجام مراحل تحلیل محتوا وجود دارد ابتدا باید موضع مشخصی درباره تک­تک این مسائل اتخاذ شود تا ابهام و آشفتگی شرکت­ کنندگان در کارگاه به حداقل ممکن برسد و آنان بتوانند به زبان مشترکی برسند. بنابراین، پس از تعریف تحلیل محتوا (بر اساس چند تعریف معتبر) به عنوان تکنیک پژوهشی برای استنباط معتبر از متن، مراحل تحلیل محتوا را تعریف خواهیم کرد و برای انجام این مهم به ویژگی­های حداقلی بسنده می­ کنیم تا امکان اجماع حداکثری فراهم شود. به بیان دیگر، در شناسایی و تعریف مراحل تحلیل محتوا، حداقل مراحل را شناسایی می­کنیم که از نظر اکثر صاحب­نظران، هر تحلیل محتوا باید دست کم آن مراحل را دربرداشته باشد. این تعریف حداقلی تحلیل محتوا و مراحل آن، کاربست چنین روشی را در رشته ­های مختلف امکان­پذیر و دانشجویان این رشته ­ها را با بنیادهای تحلیل محتوا آشنا می­کند.

پس از تعریف مراحل تحلیل محتوا و تعیین ترتیب آنها، نخست تک­تک مراحل را به لحاظ نظری تعریف می­کنیم. این مراحل عبارتند از شناسایی متن، مقوله­ بندی، واحدبندی، نشانه­ گزاری، تحلیل داده­، استنباط و تدوین گزارش تحلیل. پس از بیان مسئله و انتخاب تحلیل محتوا به عنوان روش تحلیل داده، در مرحله شناسایی متن درواقع جامعه آماری (و جامعه نمونه) را تعریف می­کنیم. در مرحله دوم یا مقوله­بندی، درواقع مقولات یا ویژگی­های مورد جستجو در متن را تعریف می­کنیم. به بیان دیگر، این مرحله به تعریف متغیرها اختصاص دارد.  مرحله واحدبندی به تعیین واحدهای تحلیل یا سطح تحلیل اختصاص دارد. در این مرحله، کل متن به واحدهای نسبتا کوچکتر خرد می­شود تا امکان تحلیل بهتر و دقیق ­تر محتوا فراهم شود. به ­عبارتی، آنچه در این مرحله انجام می­شود تعریف و تعیین واحدهایی از متن است که مقولات یا ویژگی­ها یا متغیرهای موردنظر را باید در آن واحدها جستجو کنیم. این مرحله معمولا تعریف واحدهای ثبت هم نامیده می­شود. در مرحله نشانه­ گزاری، می­ کوشیم ویژگی­ها یا مقولات یا متغیرهای موجود در واحدهای متن را شناسایی و نشانه­ گذاری کنیم. بنابراین، تک­تک واحدهای متن را با هدف شناسایی ویژگی­ها یا مقولات موردنظر بررسی می­کنیم و در صورت شناسایی، آنها را به صورت مناسب (مثلا با عدد، رنگ یا علامت دیگر) نشانه ­گذاری یا به­ اصطلاح رمزگذاری می­کنیم. تحلیل داده مرحله دیگری از تحلیل محتوا است که در آن می­ کوشیم نشانه­ ها یا رمز­ها را شمارش و دسته­بندی کنیم. درواقع ساده ­ترین شکل تحلیل داده، شمارش نشانه­ها به منظور یافتن فراوانی مطلق و نسبی آنهاست. البته چنان که اشاره شد، این نوع شمارش درواقع ساده ­ترین شکل تحلیل محتوا است و فنون پیچیده­ای از تحلیل داده وجود دارد. پس از تحلیل داده، نوبت استنباط می­رسد. اگر در تحلیل داده، می­ کوشیم ویژگی­های متن را کمی کنیم، در مرحله استنباط، نوعی کیفی کردن امر کمی صورت می­گیرد. در این مرحله ما در واقع از ویژگی­های شناسایی شده به ویژگی­های دیگر گذر می­کنیم و می ­کوشیم عصاره تحلیل داده را به زبان کیفی بیان کنیم. هنگامی که همه این مراحل (البته حداقلی) به پایان رسید نوبت به تدوین گزارش تحلیل می­رسد.

پس از این که مراحل تحلیل محتوا را به لحاظ نظری تعریف کردیم، با کاربست همین ابزار نظری، محتوای معینی را تحلیل خواهیم کرد تا شرکت­ کنندگان بتوانند با نحوه انجام تحلیل محتوا در رابطه با متون مختلف آشنا شوند. البته اگر زمان کافی وجود داشته باشد خود شرکت ­کنندگان هم می­ توانند متن معینی را انتخاب کرده، مطابق اصول بیان شده، آن را تحلیل محتوا کنند.

اهمیت برگزاری کارگاه

اگر منظور از اهمیت برگزاری کارگاه همان اهمیت تحلیل محتوا باشد می­توان گفت که بسیاری از مطالعات انجام شده در قالب تحلیل محتوا، نوعی بررسی واقعیت به‌شمار می‌روند. به عبارتی، تحلیل محتوا نمایش گروه، پدیده، صفت، یا ویژگی خاصی از زندگی واقعی را امکان­ پذیر می­ کند. تحلیل محتوا به ما امکان می­دهد تا الگوها و روندها را شناسایی کنیم، به ارزیابی معتبر سیاست­های مختلف بپردازیم، و درباره آثار رسانه ­های مختلف استنتاج­های معتبر انجام دهیم.

منابع اصلی:

کلوس کریپندورف، تحلیل محتوا، ترجمه نایبی، نشر نی، ۱۳۷۸.

هولستی، ال. آر. تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. ترجمه نادر سالارزاده امیری. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۳.

باردن، لورنس، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی سرخابی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۴.