طراحی پژوهش (تدوین پروپوزال)
مدرس: دکتر فائز دینپرست
مخاطبان کارگاه:
دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای مختلف علوم اجتماعی( شامل جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، ارتباطات، روانشاسی، مدیریت، علوم تربیتی و...)
مهمترین محورهای مباحث کارگاه:
پژوهش به عنوان فرایند توسعه علم، مبتنی بر یک منطق عقلانی درونبنیاد است. در این کارگاه تلاش میشود فرآیند پژوهش به صورت گام به گام و با رویکردی عملی برای شرکت کنندگان تبیین شود.
مباحث اصلی این کارگاه عبارتند از:
1. بیان ماهیت و چیستی پژوهش
2. چیستی، انواع و نحوه طراحی مسألهی پژوهشی
3. هدف و پرسش پژوهش
4. راهبردهای مختلف حل مسأله
5. جایگاه تئوری در پژوهش
6. فرضیه
7. روشهای گردآوری داده
8. روشهای تحلیل داده
9. اعتبارسنجی و تضمین کیفیت پژوهش
منابع کارگاه:
1. بلیکی، نورمن(1387) طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
2. ساعی، علی(1387) روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: سمت.
3. نبوی، لطف الله(1393)مبانی منطق و روش شناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
John W. Creswell (2015). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. fourth edition. SAGE Publications.
. Della PORTA, D. & M. KEATING (ed., 2008). Approaches and Methodologies in the Social Sciences. A Pluralist Perspective. Cambridge: Cambridge University Press
. NEUMAN, W.L (2006). Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Sixth Edition. Boston: Pearson
روش برگزاری کارگاه و وظایف پیش و پس از جلسات کارگاه:
انتظار میرود شرکت کنندگان با مطالعه منابع و انجام تمرینها مباحث کارگاه را دنبال کنند.
شیوه ارزیابی شرکت کنندگان در کارگاه:
ارزیابی کارگاه بر اساس طرحهای تدوین شده شرکت کنندگان خواهد بود.