طراحی پژوهش (تدوین پروپوزال)

مدرس: دکتر فائز دین‌پرست


مخاطبان کارگاه:

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در رشته­های مختلف علوم اجتماعی( شامل جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، ارتباطات، روان­شاسی، مدیریت، علوم تربیتی و...)

مهمترین محورهای مباحث کارگاه:

پژوهش به عنوان فرایند توسعه علم، مبتنی بر یک منطق عقلانی درونبنیاد است. در این کارگاه تلاش می­‌شود فرآیند پژوهش به صورت گام به گام و با رویکردی عملی برای شرکت­ کنندگان تبیین شود.

مباحث اصلی این کارگاه عبارتند از:

 1. بیان ماهیت و چیستی پژوهش

2. چیستی، انواع و نحوه طراحی مسأله­ی پژوهشی

3. هدف و پرسش پژوهش

4. راهبردهای مختلف حل مسأله

5. جایگاه تئوری در پژوهش

6. فرضیه

7. روش­های گردآوری داده

8. روش­های تحلیل داده

9. اعتبارسنجی و تضمین کیفیت پژوهش

منابع کارگاه:

1. بلیکی، ‏ نورمن(1387) طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.

2. ساعی، علی(1387) روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: سمت.

3. نبوی، لطف الله(1393)مبانی منطق و روش شناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

      John W. Creswell (2015). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. fourth edition.  SAGE Publications.

   . Della PORTA, D. & M. KEATING (ed., 2008). Approaches and Methodologies in the Social Sciences. A Pluralist Perspective. Cambridge: Cambridge University Press

. NEUMAN, W.L (2006). Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Sixth Edition. Boston: Pearson

روش برگزاری کارگاه و وظایف پیش و پس از جلسات کارگاه:

انتظار میرود شرکت کنندگان با مطالعه منابع و انجام تمرین­ها مباحث کارگاه را دنبال کنند.

شیوه ارزیابی شرکت کنندگان در کارگاه:

ارزیابی کارگاه بر اساس طرحهای تدوین شده شرکت کنندگان خواهد بود.