آشنایی با تکنیکهای پیش نگارش
عنوان کارگاه: آشنائی با مهارت ها و تکنیک های پیش نگارش ( pre writing)
مدرس کارگاه: دکتر حمید رضا رحمانی زاده دهکردی
سوابق آموزشی و پژوهشی مدرس در باب کارگاه: مدرس کارگاه تاکنون حدود 50 کارگاه در زمینه مقاله نویسی، رفرنس نویسی و جستجوی پیشرفته برای دانشجویان و اعضای هئیت علمی برگزار کرده است.
زمان کارگاه: 28 آذر شنبه (ساعت 2-6 عصر)
مدت زمان کارگاه: 4 ساعت
ضرورت برگزاری کارگاه: به واسطه آنکه یکی از نیازهای اساسی پژوهش جمع آوری ایده، خلق ایده و ایده پردازی است. آشنایی با این تکنیک ها برای پژوهشگران و دانشگاهیان امری ضروری است.
اهداف کارگاه: کمک به پژوهشگران برای یافتن ایده ها و نیز نگارش متون علمی.
مخاطبان کارگاه: اعضاء هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
پیشنیازها برای شرکت در کارگاه: ندارد
مهمترین محورهای مباحث کارگاه:
یکی از نکات مغفول مقاله نویسی در زبان پارسی عدم آشنائی با تکنیک و مهارت های پیش نگارش یا pre writing است. این تکنیک ها به منظور «ایده یابی»، «ایده پردازی» و «یافتن موضوع»، «یافتن و یپرایش تز» بسیار به کار پژوهش گر می آید از این رو، معمولاً در کتاب های نگارش معتبر دست کم یک فصل را به این تکنیک ها اختصاص می دهند.
معمولا پژوهشگران ما با برخی از این تکنیک ها از جمله brainstorming آشنا هستند اما این تکنیک یکی از ده ها تکنیک مفید است. در کارگاه آموزشی پیش نگارش، ما با مهمترین این تکنیک ها و نحوهی استفاده از آنها به صورت عملی آشنا خواهیم شد. مهمترین این تکنیک ها عبارتند از:
Make a journal
Free writing
Focused free writing
Fast writing
Clustering
Brainstorming
Outline
Mind mapping
Tree diagrams
منابع کارگاه:
- Kate L. Turabian, Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams. (2013) A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations, Eighth Edition: Chicago Style for Students and Researchers (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing), Eighth Edition edition, University Of Chicago Press.
- Judith Nadell, John Langan, Eliza A. Comodromos,(2011), The Longman Writer: Rhetoric, Reader, Research Guide, and Handbook, Longman.
- Wayne C. Booth and Gregory G. Colomb and Joseph M. Williams. (2008) The Craft of Research, Third Edition (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing), University Of Chicago Press,
- Kathleen Moore , Susie Lan Cassel. (2010) Techniques for College Writing: The Thesis Statement and Beyond, Cengage Learning
روش برگزاری کارگاه و وظایف پیش و پس از جلسات کارگاه: معرفی هر کدام از این مهارت ها و تکنیک ها و سپس کار عملی شرکت کنندگان بر اساس موضوعاتی که به آن ها داده می شود.
شیوه ارزیابی شرکت کنندگان در کارگاه: ارزیابی بر اساس انجام کار عملی و مشارکت فعال در کارگاه انجام می شود.